Navrhuji řešení, která fungují.

POTISK TEXTILU NEBO VÝŠIVKA?

Nevíte jakou technologii použít pro označení firemních oděvů? Způsobů "jak", je v dnešní době opravdu hodně. Aby oděvy vypadaly dobře, doporučuji "nešetřit" a vybrat opravdu nejen vhodný způsob pro označení textilu, ale i kvalitní výrobky. Opravdu se to vyplatí!

Nejen, že dražší firemní textil je vyroben z kvalitnějších materiálů, ale výrobci si dávají záležet i na střihu, a tak jsou oděvy i slušivé, což v tomto případě platí obzvláště > Šaty dělaj člověka. Nechci být povrchní, ale domnívám se, že špatně padnoucí (i když možná "levné" nebo "výhodně" pořízené) pracovní oděvy nejsou dobrou vizitkou firmy.

SÍTOTISK

Přímý tisk (sítotisk) je jedním z nejstarších technologií pro potisk textilu. Jako první nechal tuto technologii tisku dovézt do Československa Tomáš Baťa z USA, kde byla vyvinuta. Sítotisk se hojně používá dodnes nejen v užité grafice a v průmyslu, ale i volné grafice a v neposlední řadě při potisku reklamních triček a textilu všeobecně.

Jedná se o techniku tisku, kdy je vytlačována tisková barva plochým sítem na potiskovaný materiál. Potiskované plochy jsou vymezeny šablonou, kterou lze na síto kopírovat přímo nebo nepřímo přenést z pigmentované fólie. Výhodou sítotisku je velký nános tiskové barvy, neomezené možnosti volby potiskovaného materiálu (obaly, hrnky, textilie atd.) a efektivnost i při nízkých tiskových sériích.

SUBLIMAČNÍ TISK

Jedna z nejmodernějších tiskových technologií, která umožňuje celoplošný potisk na materiály z umělých vláken. Technologie takzvaného sublimačního tisku se ze Států následně rozšířila do zemí Beneluxu a nyní se s ní můžeme setkat čím dál častěji i u nás.

Sublimační tisk se řadí mezi transferové technologie a jeho podstata spočívá ve využití dvou fyzikálních jevů. První je schopnost speciálního inkoustu okamžitě změnit skupenství z pevného na plynné. Druhý fyzikální jev je spojen v vlastností polymerů, kdy díky zahřátí materiálu dojde k rozvolnění jejich struktury a k otevření mikropórů. Vše funguje tak, že se zvolený motiv při transferu v termolisu přenese ze speciálního dvouvrstvého papíru na materiál tak, že se pigment rozptýlený v plynu dostane mikropóry do struktury materiálu a po ochlazení je fixován uvnitř hmoty.

Nejvhodnějším materiálem pro aplikaci této technologie je 100% polyester (PES). Ten pro účely tisku vyniká přímo ideálními vlastnostmi. Je pevný, mechanicky i chemicky odolný a lze jej využívat k výrobě různých typů materiálů. Takovým typickým produktem sublimační technologie jsou sportovní dresy a oděv. Dnes je ale možné s využitím tohoto postupu vyrábět i mnohé exteriérové aplikace, jako třeba velkoplošnou a fasádní reklamu, vlajky, bannery, transparenty, reklamní stany a zastřešení, markýzy, slunečníky a další.

TRANSFER

Technologie transferového tisku je ideální pro potisk textilních materiálů, jak na přírodní bázi, tak na syntetické tkaniny a jejich směsi. Je to způsob sítotisku, kdy jsou nejdříve barvy přeneseny na upravený papír a pak následně za pomocí lepidla, teploty a tlaku je motiv přenesen na daný výrobek (čepice, trička, deštníky, tašky a pod.). Výhodou této metody je vyšší intenzita barev na tmavých odstínech textilií a větší přesnost jejich soutisku. Nevýhodou může být potisk velké plochy, kdy se na pružnějším materiálu vlivem natahování materiál namáha a praská.

VÝŠIVKA

Výšivka se používá především u motivů menších rozměrů. Větší rozměry jsou samozřejmě také možné, cena však pak převyšuje cenu potisku. Strojní výšivkou je možné vyšívat loga téměř na jakékoliv textilní výrobky jako jsou ručníky, tašky, čepice, trička, bundy, atd. Je možné také vyrobit samostatné nášivky, které se poté našívají na hotové výrobky. Motiv u drobné výšivky by měl být jednoduchý, aby požadované logo bylo po vyšití čitelné.

Způsob řešení velkých výšivek je vyplnění velkých ploch textilním materiálem, který cenu výšivky částečně sníží. Tato technika se poté uvádí pod názvem aplikovaná výšivka. Na rozdíl od potisku se cena výšivky neodvíjí od počtu barev, ale dle počtu stehů.

3D VÝŠIVKA

Je oblíbenou metodou jak zefektivnit jakoukoliv výšivku. Za pomocí unikátní výplňové pěnové hmoty (polyuretanové pěny), která zůstane zachována pod výšivkou, vznikne prostorový efekt požadovaného vyšitého motivu. Takovéto výšivky jsou omezeny především velikostí a druhy jednotlivých stehů. Je to složitý, postupný technologický proces, který vyžaduje nejen řemeslnou dovednost, ale také vynikající znalosti všech technologií jednotlivých úkonů a špičkové technické vybavení. Tato technologie je vhodná na pevnější druhy textilních materiálů, zejména čepice, batohy a nášivky.

PUFF

Jedná se o plastický tisk, kdy tisknutý motiv jakoby vystupuje z textilu a vytváří výrazný 3D efekt.

Petr Šuba © 2009 - 2021 www.petrsuba.cz
Digitální tisk & rámování obrazů Vrchlabí // Tiskárna, velkoformátový a ofsetový tisk